mohi
kriti dodekanisa kiklades attiki_megara ionio peloponisos makedonia_thraki thessalia nisia_voreiou_aigaiou ipiros_kai_sterea_ellada

Μαρίνα Τζακώστα (martzak74@gmail.com, martzak@edc.uoc.gr )

Η Μαρίνα Τζακώστα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσικής Ανάπτυξης και Αγωγής του Παιδιού Προσχολικής Ηλικίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο. Είναι απόφοιτη του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης με ειδίκευση στη Γλωσσολογία (1996) από όπου έλαβε και ΜΔΕ στη γλωσσολογία με διπλωματική εργασία πάνω στην κατάκτηση της συλλαβικής δομής της ελληνικής από μονόγλωσσα παιδιά προσχολικής ηλικίας φυσικούς ομιλητές της Ελληνικής (1999). Συνέχισε τις διδακτορικές της σπουδές στο Κέντρο γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Λέιντεν στην Ολλανδία από το 2000 μέχρι το 2004 ως υπότροφη του Ολλανδικού Κράτους (Assistent in Opleiding). Κατά τη διάρκεια των διδακτορικών της σπουδών επισκέφτηκε δύο φορές ως επισκέπτρια ερευνήτρια το Τμήμα Γλωσσολογίας του Παν/μίου του Άμχερστ στη Μασσαχουσέτη (Dept. Of Linguistics, UMass/ Amherst) υπό την εποπτεία των καθηγητών John McCarthy και Joe Pater. H διδακτορική της διατριβή εστιάστηκε στην κατάκτηση του τονικού συστήματος της ελληνικής και χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα 11 παιδιών που συλλέχθηκαν στο πλαίσιο διαμήκους μελέτης 2 ετών. Η συγκεκριμένη βάση δεδομένων ελληνικού παιδικού λόγου συνίσταται από 113.935 λήμματα και 52.573 εκφωνήματα και θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες βάσεις δεδομένων στο κόσμο.   Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη γλωσσική ανάπτυξη, τόσο σε επίπεδο κατάκτησης των μητρικών (Γ1) όσο και στο επίπεδο εκμάθησης των δεύτερων/ ξένων γλωσσών (Γ2), τη διδασκαλία μητρικών και δεύτερων/ ξένων γλωσσών, τις γλωσσικές διαταραχές και αποκλίσεις, τη γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή, τη διαλεκτολογία και τη διδασκαλία των διαλέκτων, το γραπτό λόγο στο επίπεδο της ορθογραφίας. Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή πρακτικά συνεδρίων, διεθνή περιοδικά και επιμελημένους τόμους. Διετέλεσε υπότροφη μεταδιδάκτορας του ΙΚΥ (2005-2007) με στόχο να μελετήσει την κατάκτηση της μορφολογίας της σύνθεσης από αλλόγλωσσους ομιλητές της ελληνικής. Έχει συμμετάσχει ως επιστημονική συνεργάτης στα ερευνητικά προγράμματα
  • «ΔΙΑΦΩΝΗΕΝ: φωνήεντα των ελληνικών ΔΙΑλέκτων: ΦΩνολογική και φωΝΗτική ανάλυση: κατάρτιση διαλεκτικού ευρετηρίου και κοινωνική Ευαισθητοποίηση για την αΝάδειξη του γλωσσικού πλούτου» (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) (2012-2015), «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλλινοστούντων μαθητών» (Α.Π.Θ.),
  • «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλλινοστούντων μαθητών» (Α.Π.Θ.) (2010-2012),
  • «Πιστοποίηση Ελληνομάθειας: Υποστήριξη και ποιοτική ανάδειξη της διδασκαλίας/εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας» (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (2013-2015),
  • «Εκπαίδευση Μουσουλμανόπαιδων 2002-2004: Γραμματική και Διδασκαλία» (Ε.Κ.Π.Α.) (2002-2004),
  • «Διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας» (Πανεπιστήμιο Κρήτης) (1997).
  Έχει συντονίσει ως επιστημονικώς υπεύθυνη πλήθος ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί από το Πανεπιστήμιο Κρήτης (από το 2009 έως το 2013) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (LaDiva, 2011-2014). Το 2013 Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση της απένειμε υποτροφία για την εκπόνηση ερευνητικής μελέτης για το έτος 2014 (http://www.latsis-foundation.org/gr/14/meletes.html). Το Ψηφιακό Μουσείο ελληνικής Προφορικής Ιστορίας είναι το τελικό προϊόν αυτής της μελέτης. Περισσότερες πληροφορίες για το έργο της μπορούν να ανακτηθούν από τις προσωπικές της ιστοσελίδες www.marinatzakosta.gr και https://crete.academia.edu/MarinaTzakosta.